Employer branding har aldri vært en bedre investering

Det skal godt gjøres å overdrive hvor mye verden faktisk har endret seg de siste årene. Fremveksten av teknologi har forandret hvordan vi ser på og forholder oss til verden, og karriere er intet unntak. Employer branding har aldri vært en bedre investering i jakten på de beste hodene. En undersøkelse fra amerikanske Achievers gjennomført blant 8 000 studenter viser hvorfor en rekke norske arbeidsgivere bør få hodepine.

Hvor kommer de til å jakte på drømmejobben?

Hele 88 % forventer å søke jobb ved å kontakte drømmearbeidsgiveren direkte. Talentene etablerer nettverket sitt og begynner å velge arbeidsgivere lenge før stillingsutlysning, og lenge før fullføring av studier. En bedrift som baserer seg på tradisjonelle rekrutteringsmetoder, kommer for sent på banen, og blir ikke vurdert. Det eneste verktøyet i denne fasen er employer branding.

Et godt og riktig omdømme som arbeidsgiver tiltrekker talentene, og gode ansettelser gjenspeiles direkte på bunnlinjen. Employer branding har aldri vært en bedre investering. For å si det helt enkelt: du velger ikke de beste hodene, de velger deg.

En sterk merkevare bygges ikke over natten, uansett hvor mye øl man spanderer, eller hvor kule briller bedriftens konsulenter har.

Sosial rekruttering blir viktigere

Nettverket LinkedIn er på full fremmarsj. Det sosiale mediet har allerede danket ut rekrutteringsbransjen. Hele 35 % forventer å jakte på jobb via LinkedIn, en syvdobling fra 5 % i 2010. Også i Norge opplever vi at bedriftene vi møter er mer og mer opptatt av LinkedIn som rekrutteringskanal.

Undersøkelsen understreker at det er viktig å tenke større enn stillingsannonser. Bare 28 % forventer å søke jobb via et bemanningsbyrå, mens 26 % forventer å søke jobb via tradisjonelle stillingsannonser i avisen.

Hva er viktigst i valget av arbeidsgiver?

Øverst på listen over hva studentene ser etter i den perfekte arbeidsgiver, finner vi muligheten til å stige i gradene og bygge en karriere internt i selskapet, mens nummer to på listen er interessant og utfordrende arbeid. Ironisk nok er det nettopp disse tingene norske arbeidsgivere typisk neglisjerer i for eksempel annonser og bedriftspresentasjoner.

Næringslivet bør merke seg at lønn ikke er øverst på listen. Dette bekreftes også i Norge av undersøkelser fra Universum. En konkurransedyktig lønn er nødvendig for å tiltrekke talentene, men lønn i seg selv er ikke en motivasjonsfaktor.

I artikkelen “Studenter som ansetter seg selv” møter vi NTNU-studentene Ole Andreas Lo og Håvard Haraldsen, som har startet bedriften Havtek:

I tillegg til at de tre gründerne tar sommerjobb i selskapet, har de også ansatt Ragnar Ranøyen Homb (25). Han er nyutdannet sivilingeniør i kybernetikk, og valgte bort fete lønnsslipper og trygge jobbtilbud for å kunne satse fullt på Havtek. Han har også eierandeler i selskapet, men høster en timelønn langt under det en nyutdannet sivilingeniør kan forvente.

Det er viktig å forstå at motivasjonsfaktorene er flere og langt mer komplekse enn penger alene. Tendensen blant norske arbeidsgivere er å kaste mer og mer penger på fetest mulig lønninger og dyre rekrutteringskampanjer.

Det hersker lite tvil om at feil folk på feil sted er en dyr og kjedelig affære for både arbeidsgiver og arbeidstaker. En undersøkelse publisert i Dagens Næringsliv lørdag 9. juni avslører at problemet er alvorlig:

  • Ni av ti norske bedrifter innrømmer å ha ansatt minst en medarbeider som kan defineres som en feilansettelse.
  • Over halvparten mener det sosiale miljøet er skadelidende på grunn av feilansettelser.
  • 57 % antar at feilsansettelser koster mer enn 250 000 kroner, en tredjedel av disse antar at det koster mer enn 500 000 kroner.
  • Fire av ti nordmenn mener de har kolleger som aldri burde vært ansatt.

Så, hva skal næringslivet gjøre?

Som skjematisk kravspesifikasjon kan stillingsannonsen være et fint verktøy, men den kommer til kort når det gjelder å tiltrekke og engasjere de rette menneskene. Skal næringslivet klare dette, må rekrutteringen bli mindre navlebeskuende. Norske arbeidsgivere snakker for mye om seg selv og for lite om mulighetene de tilbyr.

Den nye rekrutteringskampanjen fra olje- og gasselskapet Maersk Oil er ett av få hederlige unntak. “Valgt av Maersk” kommuniserer tydelige verdier. Kampanjen forteller gode historier om enkeltmennesker vi kan identifisere oss med. Dersom Maersk hadde tatt tilsvarende grep om søknadsportalen sin, ville resultatet trolig blitt imponerende.

I en globalisert verden på rasende fart fremover er det viktigere enn noensinne å jobbe målrettet og langsiktig med employer branding. For mange bedrifter kreves det en drastisk kursendring vekk fra utdaterte virkemidler og kortsiktige grep. Spørsmålet du bør stille deg er hvordan du skal tiltrekke de beste hodene de neste årene, ikke bare i morgen.

Tags: